plato 2Διερεύνηση των παραγόντων από τους οποίους εξαρτάται η κεντρομόλος δύναμη που ασκείται σε ένα περιστρεφόμενο σώμα

Πρόκειται για συλλογική δουλειά των υπεύθυνων ΕΚΦΕ Σερρών, Ευόσμου και 2ου Ηρακλείου.
Η προσέγγιση του θέματος  γίνεται με τη μέθοδο της ανεστραμένης τάξης (Flipped classroom).
Στο Φύλλο Εργασίας υπάρχουν τρία μέρη, καθένα από τα οποία προτείνουμε να το επεξεργαστεί μια ομάδα μαθητών, η οποία μελετάει τον τρόπο με τον οποίο η κεντρομόλος δύναμη εξαρτάται από:
-τη η μάζα του περιστρεφόμενου σώματος
-ή την ακτίνα περιστροφής
-ή τη γωνιακή συχνότητα (ή ισοδύναμα την περίοδο) περιστροφής
Στη συνέχεια γίνεται σύνθεση των συμπερασμάτων των ομάδων, ώστε να προταθεί η μαθηματική σχέση που μπορεί να συνδέει τα παραπάνω μεγέθη με την κεντρομόλο δύναμη.
Το Φύλλο Εργασίας θα το βρείτε εδω
Δείτε το βίντεο για την εξάρτηση της κεντρομόλου δύναμης από τη μάζα του περιστρεφόμενου σώματος εδώ  
Δείτε το βίντεο για την εξάρτηση της κεντρομόλου δύναμης από την ακτίνα περιστροφής εδώ  
Δείτε το βίντεο για την εξάρτηση της κεντρομόλου δύναμης από τη γωνιακή συχνότητα/περίοδο περιστροφής εδώ 

Όργανα και διατάξεις Περιγραφή
plato 3  Η πειραματική διάταξη που χρησιμοποιούμε αποτελείται από: ένα τροφοδοτικό τάσης, ένα περιστρεφόμενο πλατό, ένα μοτέρ με ιμάντα, έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, μια μονάδα Dblab, έναν αισθητήρα δύναμης με τη  βάση στήριξής του, ένα ηλεκτρονικό χρονόμετρο συνδεδεμένο με φωτοπύλη, ένα αυτοκινητάκι παιχνίδι, βαρίδια, νήμα ή αλυσίδα, μία τροχαλία, έναν πίρο, έναν ξύλινο διάδρομο, μία μετροταινία, ένα ζυγό.
troxalia 1 Το αυτοκινητάκι συνδέεται με τον αισθητήρα δύναμης μέσω αλυσίδας ή νήματος. Το νήμα διέρχεται από μία τροχαλία.
Η μάζα του αυτοκινήτου μπορεί να μεταβάλλεται, προσθέτοντας βαρίδια.
Με μετροταινία που έχει προσαρμοστεί στον διάδρομο, μπορούμε να μετράμε την ακτίνα R της κυκλικής τροχιάς από το κέντρο του πλατό ως το κέντρο μάζας του αυτοκινήτου. 
Organa

Μεταβάλλοντας την τάση εξόδου στο τροφοδοτικό αλλάζουμε την περίοδο περιστροφής του πλατό.

Η μονάδα Dblab συνδέεται με τον αισθητήρα δύναμης και μέσω του Η/Υ αποτυπώνεται το μέτρο της δύναμης στην οθόνη

radius Μέτρηση της ακτινας περιστροφής
maza Με το ζυγό μετράμε τη μάζα του αυτοκινήτου την οποία μπορούμε να μεταβάλλουμε προσθέτοντας ή αφιαρώντας βαρίδια
photogate Στη διάταξη υπάρχει ένα ηλεκτρονικό χρονόμετρο συνδεμένο με μία φωτοπύλη.
Σε κάθε περιστροφή του πλατό ο πίρος, που βρίσκεται στερεωμένος στην άκρη του διαδρόμου, διέρχεται μέσα από την φωτοπύλη.
Το χρονόμετρο ενεργοποιείται (t=0) όταν ο πίρος περάσει για πρώτη φορά από τη φωτοπύλη και εμφανίζει ένδειξη όταν ο πίρος διέλθει για δεύτερη από τη φωτοπύλη μετά από μία περιστροφή, δηλαδή μετά από χρονικό διάστημα ίσο με την περίοδο περιστροφής.  
plato 1
 Force Ο αισθητήρας δύναμης συνδέεται από τη μία πλευρά με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, μέσω της μονάδας Dblab, και από την άλλη με το αυτοκίνητο, μέσω νήματος ή αλυσίδας.
Μετρά την δύναμη F που δέχεται ο ίδιος από το αυτοκίνητο, μέσω του νήματος, όταν η διάταξη περιστρέφεται.
Force screen

Η γραφική παράσταση της δύναμης που δέχεται ο αισθητήρας εμφανίζεται στην οθόνη.

Ο σταθερός όρος b της εξισωσης Y= at+ b (R^2=c) εκφράζει το μέτρο της κεντρομόλου δύναμης Fκ, την οποία δέχεται το αυτοκίνητο μέσω του νήματος από τον αισθητήρα (3ος Νόμος του Νευτωνα).